Герб Прилук

Прилуцька СЕС

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Всім профілактичним заходам повинна передувати і супроводжувати санітарно-просвітницька робота. 
Основна мета цієї роботи - це пропаганда медичних знань про здоровий спосіб життя, про шляхи і методи збереження здоров`я, попередження захворювань. 
Кожен медичний працівник щомісяця 4 години робочого часу повинен присвячувати санітарно-просвітницької роботи серед населення. 
Є певні форми санітарно-просвітницької роботи (активні і пасивні). Як активні, так і пасивні форми санітарно-просвітницької роботи повинні бути розраховані на конкретну аудиторію. 
При проведенні санітарно-просвітницької роботи щодо профілактики стоматологічних захворювань рекомендується дотримуватися певних тем (Е.Д. Удовицька, 1978 г.).

  1. 1. Взаємозв`язок захворювань порожнини рота і загального стану здоров`я дітей. 
    2. Значення харчування в забезпеченні здоров`я порожнини рота і правила прийому їжі. 
    3. Роль оздоровчих заходів для розвитку і стану органів і тканин порожнини рота. 
    4. Гігієнічний догляд за порожниною рота. 
    5. Попередження захворювань порожнини рота. 
    6. Виявлення та усунення шкідливих звичок для попередження вад розвитку зубощелепної системи. 
    Наприклад, проводячи бесіди серед вагітних жінок, можна розповісти про особливості догляду за порожниною рота при вагітності, про шкоду алкоголю, куріння, прийому лікарських засобів без призначення лікаря, про закладення і формування зубної тканини плоду, про грибкове стоматиті у дітей першого року життя і т . Д. Програма занять і графік роботи з вагітними затверджується головним лікарем стоматологічної поліклініки і жіночої консультації. Заняття проводяться на базі школи матерів. Санітарно-просветітел`скіе заходи серед вагітних рекомендується проводити: 
    - в перші 20 тижнів вагітності - 1 раз в місяць-

- після 20 тижнів - 2 рази на місяць- 
- після 32 тижнів - 3-4 рази на місяць. 
Санітарно-просвітницька робота може бути індивідуальною, колективною і масової. При організації та проведенні санітарної освіти в системі профілактики стоматологічних захворювань акцент робиться на дітей і їх батьків. 
Санітарно-просвітницька робота та гігієнічне виховання серед дітей повинні бути строго диференційованими за програмними цілями і змістом залежно від віку. 
Провідна форма роботи з дорослим населенням - це переконання і пропаганда. Основна форма впливу на дитину - це навчання з повсякденним повторенням при обов`язковому особистому прикладі дорослих. Робити щеплення дітям гігієнічні навички повинні батьки, вихователі, педагоги. Чим менше вік дитини, тим легше формується гігієнічний навик по догляду за порожниною рота, що переходить в стійку звичку. Тому починати санітарно-освітню роботу слід з батьками і вихователями дитячих установ. Необхідно не тільки привернути увагу цієї категорії дорослих до стану зубів і органів порожнини рота у дітей, а й придбати, таким чином, переконаних помічників. Гігієнічне виховання - це система прищеплення корисних навичок і звичок на основі знання правил здорового способу життя та переконаності в необхідності їх дотримання. В умовах дитячого садка навчання дітей методам чищення зубів проводиться з урахуванням віку. 
З дітьми трьох-чотирьох років роботу рекомендується будувати з використанням ігрових елементів, з використанням малюнків. плакатів, іграшок, ляльок, зубних щіток, паст і т.д. Така гра-бесіда повинна бути короткою і тривати на кількох заняттях. Діти через казкові персонажі повинні засвоїти, що треба вживати овочі, фрукти, щоб зуби не боліли, що після їжі необхідно полоскати рот, менше їсти солодощів і чистити зуби. При цьому рекомендується в формі гри показати дітям, як правильно чистити зуби. Навчаючи дітей правилам чищення зубів, важливо повторювати, закріплювати отриманий навик і заохочувати тих дітей, які успішно їм оволоділи. 
Дітям чотирьох-семи років заняття необхідно проводити в популярній формі, використовуючи персонажі казок, розповідаючи і показуючи, як треба правильно чистити зуби. При навчанні чищенні зубів необхідно пофарбувати фронтальні зуби барвниками і показати пофарбований наліт дитині в дзеркало. 
Звертають увагу на розмір щіток для дітей, їх стан і догляд за ними. В ході бесіди з`ясовують, чи має дитина свою зубну щітку, пояснюють, яка зубна паста краще. Для закріплення знань можна використовувати загадки про овочі, фрукти і т.д. Також задавати дітям питання. 
Для формування усвідомлених культурно-гігієнічних навичок у молодших школярів потрібно застосовувати метод медико-педагогічного переконання. Метод є сукупністю заходів по санітарній освіті, які спрямовані на підвищення гігієнічних навичок. Складовими частинами методу є бесіда, розповідь, демонстрація діафільмів, кінофільмів, наочних посібників, демонстрація техніки чищення зубів і засобів догляду за порожниною рота. Навчання методам гігієни краще проводити в спеціальних кімнатах або класах гігієни (клас гігієни і профілактики). 
Класи гігієни і профілактики розраховують на 15-20 учнів. Їх розміщують поблизу стоматологічних кабінетів. На двох стінах класу встановлюють туалетні раковини, над якими кріплять дзеркала. На третій стіні класу на всю її довжину обладнується шафа з осередками для зберігання індивідуальних засобів гігієни. На вікнах класу повинні бути штори, а на одній зі стін встановлюється екран для демонстрації фільмів і діапозитивів. На видному місці вивішуються пам`ятки та інформація по догляду за порожниною рота. У центрі класу розміщуються шкільні парти або індивідуально виготовлена для проведення уроків гігієни меблі. 
На уроках гігієни в молодших класах необхідно пояснити будову зуба, функції зубів, значення органів порожнини рота. Слід звертати увагу на причини захворювань зубів, ясен, слизової оболонки порожнини рота. Важливо підкреслити роль харчування, гігієни порожнини рота в розвитку і стані зубощелепної системи. З цією метою можна підготувати пам`ятки для школярів. Виступи перед дітьми краще будувати у формі діалогу. Можна запропонувати для молодших школярів десять способів зберегти зуби здоровими без ліків. 
1. Енергійно і багато жувати, особливо до кінця прийому їжі, не відмовлятися від жорстких овочів і фруктів. 
2. Не їсти багато солодощів та борошняних виробів. 
З. Вживати різні харчові продукти з`їдаючи всю порцію. 
Повільно пити, затримуючи в роті молоко, чай. 
5. Після кожного прийому їжі, солодощів полоскати рот водою, краще лужної мінерaльной або розчином питної соди. 
6. Правильно чистити зуби два рази в день, після сніданку та вечері. 
7. Після чищення зубів втирати пальцями пасту в поверхні емалі зубів протягом двох хвилин. 
8. Між прийомами їжі полоскати рот розчином кухонної солі терпимою фортеці два-три рази на день. 
9. Виконувати вправи по тренуванню зубів і щелеп, по черзі слабо і міцно стискаючи зуби, закриваючи рот легко і з більшою силою, відводячи нижню щелепу вправо і вліво з ковзанням горбів по горбах. 
10. Гартувати організм і займатися гімнастикою. 
Формування навички має здійснюватися за трьома напрямками. Спочатку формується уявлення про значення культурно-гігієнічних навичок по догляду за порожниною рота. Потім необхідно навчити послідовність дій, складових навик. Третій напрям - це закріплення і вдосконалення досвіду. Для закріплення отриманих знань на уроці гігієни доцільно, залучаючи учнів старших класів, випустити Санбюлетень. Для першого уроку гігієни зі школярами перших-третіх класів можна запропонувати тему: Як доглядати за зубами, для другого уроку - Щоб зуби не боліли, Зуби повинні бути не тільки здоровими, але і красивими і т.д. Можна використовувати діафільми, кінофільми, які обов`язково обговорюються після перегляду. 
Учні середніх і старших класів на уроках гігієни повинні отримати знання з анатомії і фізіології органів порожнини рота, відомості про причини виникнення захворювань зубощелепної системи, про способи профілактики стоматологічних захворювань. Вибір тем щодо профілактики стоматологічних захворювань серед дорослої аудиторії залежить від їх професійного складу, віку, рівня освіти, статі і т.д. Наприклад, на педраді перед педагогами можна виступити з лекцією, бесідою з актуальних питань стоматології або провести консультацію в позаурочний час, з питань профілактики стоматологічних захворювань. Їм можуть бути запропоновані теми: Зуби, їх функції, зв`язок зубів з організмом, Значення санації порожнини рота. Дуже ефективно доповнювати лекцію (бесіду) показом кінофільмів з профілактики хвороб зубів і порожнини рота. Для виступів перед батьками використовуються батьківські класні збори, на яких батькам можна запропонувати прослухати лекцію, бесіду на теми: Значення зубів для людини, Шкідливі звички у дітей, Зв`язок стоматологічних захворювань із захворюваннями органів і систем, Бережіть зуби змолоду і т.д.